למאמר המלא

ששת השלבים של סירות הצלה להתמודדות עם גילוי פגיעה בילד תחת חסותכם

  1. להאמין לילד – יש להתייחס ברצינות לתוכן. חשוב מאוד לא להטיל ספק או לבטל את התחושות והחוויה (תוך כדי תהליך יהיה לכם את הזמן לבצע בירור מעמיק) תגובה ראשונית של אמון בילד תגביר את תחושת המוגנות ותאפשר לילד מרחב בטוח לשיתוף.
  2. לפנות לאחד הגורמים המקצועיים המצויינים בסוף העמוד.
  3. לשאול ולברר בעדינות – חשוב שהתגובה תהיה רצינית וקשובה. יש לשאול בעדינות ולאפשר לילד להביע את עצמו.
  4. לא להשאיר את הילד לבד – אנחנו נהיה עם זה ביחד כל הדרך!
    אנחנו לא עוזבים תהליך. מלווים את הילד לאורך כל המסע.
  5. לא להישאר לבד – חשוב למצוא אדם שיוכל להיות עבורנו בחוסר שיפוטיות, שיהיה לצידנו וילווה אותנו. רצוי לקבל תמיכה מאדם קרוב שאנחנו סומכים עליו (בן משפחה,חבר קרוב וכו')
  6. לקבל עזרה וטיפול לנו ולילד – לפגיעה מינית והתעללות בילדים יש השפעות נפשיות ורגשיות רבות על הילד ועל הסביבה התומכת שלו – חשוב לקבל ליווי ותמיכה של איש מקצוע לעיבוד התכנים וקבלת כלים להתמודדות.
    תהליך כזה יכול להימשך גם שנים! יש לקחת בחשבון שהתכנים עלולים לצוף בשלבים שונים של החיים, גם אם עברו 20 שנה. אנו ממליצים על מטפלים שעובדים על פי העקרונות של גישת דיאלוג פתוח.
  7. לדווח! יש חובה חוקית לדווח על פגיעה מינית בקטין. חשוב להדגיש כי הדיווח חייב להיעשות נכון בכדי להיות אפקטיבי. למטה מצויינים שמות של גופים שאפשר לעבור איתם או בעזרתם את התהליך בצורה נכונה ומודרכת.

ההמלצה של סירות הצלה:

במקרים של פגיעה או התעללות בגנים ניתן לפנות ל"מטה המאבק למען הילדים"

במקרים שהפגיעה "טריה" פניה למרכזי הגנה (כגון בית לין) – מרכזי הגנה מיועדים למתן מענה מקיף הכולל הגשת תלונה, בדיקת רופא, חקירת הילד על ידי עובד סוציאלי שמוסמך לחקור ילדים וכו. מרכזי ההגנה הם פיתרון מעולה מכיוון שהם מאפשרים מעבר בכל הפרוצידורות ברצף לא צורך להטרטר מרשות זו לרשות אחרת.

במקביל ניתן לפנות למרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית שילוו ויכווינו בתהליך הרגשי והמשפטי – המתנדבים של מרכזי הסיוע עוברים הכשרה לתמיכה טלפונית ומיודעת טראומה. הם יוכלו לתת את התמיכה הדרושה גם למבוגר המדווח וגם לכוון בעזרה לילד.
מרכזי הסיוע: *1203 *1202.